När man publicerar material på webben, som denna blogg t.ex, så vill man ibland skapa lite egna effekter. Oftast har sajten stöd för editering, det finns möjlighet att ändra typsnitt, stil, textfärg osv. Men ibland vill man kanske gå in och göra egna ändringar i layouten eller kanske bädda in ett youtube-klipp. Då kan det vara nyttigt att kunna grunderna i html. Man kan ofta hitta en flik eller ruta där det står "källa" eller "redigera html". Klickan man där så dyker det upp en textruta där man kan knacka in alla parametrar som krävs.
För att veta vilka kod som gör vad så finns det ett antal sidor på nätet som hjälper en. Till exempel:
Trött på att få 3 miljoner träffar på det du söker på i Google.
Kan man några enkla trix så kan man precisera sin sökningar.
Du kan ange:
var du skall söka, till exempel NY Times (site:) ex site:nytimes.com
relaterade ord (~) (tangenterna "alt" + "^") ex ~college ger även träffar på higher education & university
uteslut ord (-) fotboll -zlatan
exakt fras ("......") ex "call your girlfriend"
intervall (..) ex 2008..2010
filtyp (filetype:) ex filetype:pdf eller filtype:doc
ord i titeln (intitle:)
del av ord (*) ex *svala ger båda svala, hussvala och ladusvala
Om man använder dessa söksträngar i kombination så kan man verkligen precisera sina sökningar: site:sydsvenskan.se fotboll -zlatan2000..2002 mff "tidigare hemmaarena"
As a registered member of JayCut's video editing service, we're writing to you to let you know about changes to our service.
While we continue to develop our video editing tools, after careful consideration we have decided to no longer offer the free video editing service. As a result, we will close down the JayCut community and the video editor after January 31st, 2012.
The service will remain fully functional until January 31st, but please be sure to download your project(s) before then. Information about how to download your projects can be found at http://jaycut.com/content/step-step-guide-0.
Thank you for using our video editor.
The JayCut Team
Det betyder att den fantastiska videoediteringstjänsten verkar bli "betaltjänst". Det betyder att de som vill jobba med greenscreen/bluescreen med windowsdatorer för mecka lite med Movie Maker. Till några av versionerna av Movie Maker kan man hitta små fil-tillägg som ger en möjlighet till detta.
Ett av alla de tips jag dagligen får via Twitter, Facebook, kollegor och vänner, handlade om en för många okänd funktion i Google Dokument. Man kan ta en pdf-fil och få den OCR-läst till editerbar text. Det vill säga, du kan få en pdf-fil omvandlad till ett textdokument som du kan ändra i och som talsynteser med mera kan hantera.
Det är ett litet ljudkort som man kopplar till hörlursuttaget på en iPhone/iPad. I ljudkortet kopplar man sedan in sin gitarr och sitt headset. Sen är det bara att leka med alla ljudeffekter som finns i till exempel Garageband.
Jag har tidigare skapat en del bakgrundskomp i Garageband och nu kan jag lägga på min egen gitarr på dessa. Med hjälp av alla de inbyggda gitarrförstärkarsounden och effektboxarna så kan jag låta som både Hendrix och Knoppfler.
Jag satt och Googlade efter någon ersättare till Jaycut, (online videoredigering som kan skapa greenscreen effekter), då jag helt plötsligt hittade Wax 2.0 från DebugMode.
Jag har nu installerat det på min gamla PC och gjort de första stapplande försöken. Det går väl sisådär, det är rätt lätt att förstå hur man gör, men jag är inte riktigt nöjd med resultatet. iMovie och Jaycut klarar av att göra fler gröna nyanser transparenta. Det verkar ställas lite högre krav på den gröna bakgrunden.
Som tur är finns det gott om "instruktioner", både på youtube och på diverse sidor (exempelvis instructables.com.
Jag kommer att testa vidare i morgon och förhoppningsvis lägga ut några testfilmer och förhoppningsvis även en instruktion.
Det skulle lätta tyngden på mina axlar om det fungerar, eftersom jag har lovat att hålla en utbildning för 15 pedagoger från olika delar av Lund om några veckor om att arbeta med film i skola och förskola.
Jag hoppas att ni inte missat del 5 av höstens Kobra på SVT. Om ni gjort det så kan jag berätta att det handlar om animerad film. Man får bland annat träffa Peter Lord från Aardman Animations. Peter är mannen bakom Wallace and Gromit. Sedan möter man Mia Hulterstam och Cecilia Actis från Dancinganimation. De har bland annat gjort en animerad dokumentärfilm "Blue Karma & Tiger". En annan som jobbar med leranimation/stopmotion är Lee Hardcastle. Så tycker du det är intressant med stopmotion och leranimation så gå in på SVT Play eller klicka på Kobra!
Ett problem med alla dessa webb-tjänster är ju att de helt plötsligt kan upphöra att existera. Men skam den som ger sig! Har hittat en annan tjänst som gör exakt samma sak: http://www.tubechop.com/
Uppdaterat 2015-01-30
Har du någon gång visat ett klipp ifrån youtube i en presentation, i en blogg, länkat till det i ett mail?
Har du någonsin velat visa bara en del av klippet? Då måste du testa SPLICD. Tim Rylands tipsar i sin blogg om detta verktyg där du klistrar in url-en från youtubeklippet och sedan anger du vilket tidspann som du vill visa.
Sedan kan du bädda in det på din sida, dela med dig av det (Klicka här)
Imorgon avslutas höstens Elevens val-vecka. Jag har haft nöjet att jobba med 25 fantastiska elever från år 3-5. Och vad har vi gjort? Jo, vi har arbetat med att rita serier och göra animerad film.
A minute to learn, a lifetime to master!
Tänk att det kan vara så enkelt. Ta några MacBooks, några webbkameror, en låda Lego och ett gäng elever. Ge dem alla instruktioner de behöver, dvs:
Sedan så satte de igång. De upptäckte bl a att man med hjälp av häftmassa kan man få gubbarna att stå stadigare och att man med röd whiteboardpenna kan rita blod.
När de var färdiga så exporterade vi filmerna till .mov-format och importerade in dem i iMovie, där vi la på ljudeffekter, röster och för- & eftertexter. Tack Multimediabyrån för bra ljud!
Jag tyckte att denna film (gjord av tre killar) är tekniskt sett väldigt välgjord. De har jobbat hårt med att hitta och synka ljudeffekter, och varit väldigt kreativa. Tyvärr är det ett väldigt blodig och våldsam film!
Det är nu ett dygn sedan jag talade på TeachMeet och jag har tittat på Bambusersändningen. Om någon skulle fråga mig om jag kan tänka mig att göra om det igen så är svaret enkelt:
Ja, gärna.....
Foto: Judit Pozna
Visst pirrade det lite nervöst i magen strax innan, lite oro över om man inte skulle få chansen att tala nu när man förberett sig. Men när väl lottohjulet plockat fram ens namn så var det bara ett läge som gällde. 110% rakt fram.
Det är en häftig känsla att stå framför 150 personer och veta att de sväljer det man säger och visar med hull och hår. Man har ingen större rädsla för att råka ut för tekniska problem, för man har 150 personer framför sig som vet att detta sker och som mest nickar och inser att de inte är ensamma om att man tappar kontakten med nätet eller att bildskärmsinställningarna eller ljudet strular.
Sedan är det en trygghet att veta att det bara är 7 minuter man behöver tala, man hinner oftast säga det man vill, även om det blir forcerat på slutet.
När man väl svarat på den sista frågan och lämnar scenen så känner man sig stolt, stärkt och euforisk.
Jag tror att alla de 150 i auditoriet har någon erfarenhet från IKT i skolan som de kunna förmedla på 2 eller 7 min. Så passa på nästa gång i Kristianstad och anmäl dig som talare.
Då har man gjort det igen, dvs stått och pratat på Teachmeet. Dessutom har jag fått tummarna loss och gjort ett nytt inlägg i denna blogg.
Det har varit en mycket intensiv höst, både jobbmässigt som privat. 5 högstadieklasser har fått en-till-en datorer, de sista pedagogerna har fått sina egna datorer, alla klasser har kommit igång med UNIKUM och själv har man totalrenoverat köket.
I dagens presentation av greenscreen så använde jag Jaycut som ett alternativ för de som inte har Mac & iMovie. Som någon åhörare informerade, så går det för tillfället inte att skapa nya konton där. Jag lovade att undersöka saken och återkomma i denna blogg. Teachmeetsyd Helsingborg
Efter en lång sommarledighet och en mycket intensiv start av höstterminen är det skönt att äntligen få lite tid över till min blogg. Det var länge sen jag uppdaterade den, och det har gett mig lite ångest, men nu är det dags.
I dag har jag och mina barn lekt med en app till min iPad. Appen heter Drago Dictation och är en applikation som översätter det jag säger till skriven text. Appen hämtade jag i somras, den är gratis! Frågan är kan man använda en sån här applikation i undervisningen, i skolan på något sätt? Det funkar inte riktigt till 100 procent när man pratar svenska, men den fungerade till 100 procent när jag pratade engelska, tyska eller spanska. Den klara av att skriva ut punkt, komma, frågetecken osv. Det är även enkelt att redigera texten.
Det du "talar in" kan du sedan mejla till någon annan eller så kan du publicera det på till exempel Facebook eller Twitter.
Hela detta blogginlägg har jag talat in och fått transkriberat. Läs mer på Dragon Dictation
Detta är framtiden, det är så här den interaktiva boken skall/kommer att se ut!?
Många läromedelsförlag verkar tro att det räcker att man lägger boken på en cd och slänger in några animeringar, för att de skall bli interaktivt. Men det är det inte. Skall man locka läsarens intresse (eleverna) så krävs det mer "outside the box-tänkande).
Jag tipsas dagligen om olika fantastiska sidor, verktyg osv som man kan hitta på nätet. I dagens twitterflöde hittade jag detta: Ett register över läromedel 2011. Över 2.000 verktyg för lärande och arbete i skolor och arbetsplatser. http://c4lpt.co.uk/Directory/index.html.
Idag var sista "arbetsdagen" på vårt Elevens val, och imorgon är det världspremiär!
Därför har vi jobbat intensivt med att filma de sista scenerna, slutredigera, lägga in ljud och musik och fixa för- och eftertexter.
Dessutom hade vi besök av Judith och Johanna, kommunens IKT-samordnare. Det var tur, för de kunde hjälpa till med lite handräckning.
När det var 10 min kvar innan deadline hade vi 4 färdiga filmer och en femte saknade lite musik till en aktionscen. Detta fixade jag lätt, dvs tack vara Multimediabyråns musik och ljud arkiv, så nu återstår det bara för mig att "paketera" in alla filmerna till en filmkavalkad med ett pampigt intro. Jag tänkte försöka skapa en "förfilm" med trailer, reklam och nått intro typ SF eller nån av de stora från Hollywood.
Dessutom fick jag "min" iPad2, som jag tänkte använda med de yngre eleverna. Känner mig lite som åsnan mellan de två hötapparna!
Dagen startade med en 30 min genomgång av iMovie. Vi visade hur man importerar filmklippen i ett händelsebibliotek, drar över hela eller delar av klippen i ett projekt. Sedan fick de se hur man flyttar klipp, lägger bildbakgrund till greenscreenklipp, spegelvänder, spelar upp baklänges, ändrar ljud och klippinställningar och lägger till ljud och musik.
Sedan satte eleverna igång med att redigera sina filmer. De fick gå ut och komplettera några scener. Det är fantastiskt hur lätt de tog till sig programmet och dess funktioner, och hur det av sin barnsliga nyfikenhet hittade saker i iMovie som jag inte kände till.
Efter en lunch tog vi en snabbgenomgång i hur man söker CC-bilder och ljud, samt skapade naturbakgrundsljud med Anza.
Sedan har Anders & jag mest kunnat flyta omkring och njuta av elevernas arbete.
Efter lunch igår så satt vi och tittade på en film "Katte - en tidsodyssé". Det är en film som ett antal gymnasie elever gjorde i samband med Katedralskolan i Lunds 900 års jubileum 1985.
Jag var själv aktiv i specialeffekt-gruppen.
Vi tittade på filmen och med jämna mellanrum pausade jag och berättade om hur vi löste olika problem, eller vilka misstag vi gjorde. Det var en mikrofon som syntes i bild, hur vi fick en kille att brinna, hur man får en katrta att göra som regissören vill, hur man skapar en scen när en person flyger i luften pga av en explosion, hur man med hjälp av ljud och musik kan skapa en känsla av spänning eller romantik, eller får ett slagsmål att låta realistiskt (dvs som på "riktig" film).
Eleverna var mycket nyfikna och intresserade.
Nu är vi igång. Inledningsvis har vi pratat om vad film är, vilka olika sorters film det finns, olika tekniker, vad är ett manus och vad är en storyboard?
Vi har gjort en dramaövning där vi skulle gestalta olika uttryck och känslor.
Efter rasten startade Anders och jag med att inför eleverna spela in en filmscen mot grön bakgrund, där vi föreställer två spöken. Jag hade en grön påse över huvudet och filmen handlar om att jag någonstans har tappat mitt huvud. Slutrepliken var: ..nu är det er uppgift att i er film berätta var jag tappat huvudet och hur mitt ansikte ser ut.
Sedan startade vi iMovie och lade klippet på en spöklik bakgrund.
Nu har vi skapat fem olika grupper som alla skall göra vars sin film. De har två "måsten": i filmen måste de hitta spökets huvud och de måste göra minst en scen med greenscreen teknik.
I morgon startar vi med elevens val-veckan för mellanstadiet. Jag och min kollega Anders skall då skapa, prata, titta och analysera film med 20 elever. Det skall bli spännande.
Vi kommer att jobba med DV-kameror, webb-kameror och videofunktionen i vanliga digitalkameror. Förhoppningsvis kommer det att bli både animerat, greenscreen och datoranimerat, i en härlig blandning.
Skall försöka skriva dagliga rapporter.
Efter en helg full av influens...a så är man på benen igen.
Ljud kan verkligen påverka. Man kan skapa olika sinnesstämningar och miljöer med hjälp av olika bakgrundsljud.
Låt mig ge ett exempel. Titta och lyssna på detta filmklipp…
Ljudeffekterna är skapade med det fantastiska verktyget NatureSoundsFor.Me. Med hjälp av upp till 4 olika ljudkanaler kan man skapa en mängd olika bakgrundsljud.
Dvolver är ett företag som skapat en sida där man kan göra små tecknade filmer. Det är väldigt enkelt, du guidas fram stegvis: Först en bakgrund, sedan en himmel, 1 eller 2 skådisar och sedan skriver man dialog och lägger på ev bakgrundsmusik. Min första film blev en lite skämtfilm och en aktuell händelse: http://www.dvolver.com/live/movies-560775
Satte mig igår för att skapa lite material kring hur man kan använda Xtranormal i undervisningen, har bl a en språklärare som visat intresse. Då upptäckte jag samma sak som Jonas Hällebrand gjort, dvs det har blivit en betaltjänst. Jag lägger ner det spåret, om inte någon har ett tips på ersättningsprogram.
Men Animoto är kul. Tänkte skapa ett lite "reklamtema", och där är animoto ett bra verktyg. Att få ner ett säljande budskap på 30 sek. Till skillnad ifrån Xtranormal, erbjuder Animoto ett utbildningskonto.
Simon Widdowson (Porchester Junior School ICT Coordinator) skrev på twitter om hur hans elever har jobbat med animoto.
Jag har fått frågan om det finns alternativprogram till iMovie, om man vill arbeta med greenscreen. Jag tipsades av Judit Pozna på IKT-samordningen i Lund om Jaycut.com. Det är en sida på nätet där du kan redigera film. Allt som krävs är att man skapar ett konto (i mitt fall habe81) och det är givetvis gratis.
Nyfiken som man är var man tvungen att testa och efter några minuter hade jag lärt mig.
Det var enkelt! Passade på att göra en skärminspelning av hur man gör.
Med Jaycut kan du även enkelt göra övergångar mellan klipp, lägga in text, spela in direkt med webbkamera, spela in speakerröst med mera. Det får jag testa!
En av eleverna har blivit utrustad med egen dator pga läs- och skrivsvårigheter. Så han kom till mig och undrade om jag kunde installera en stop-motionprogram på den åt honom. Inga problem sa ja, eftersom datorn var en "öppen" klient (vår kommunikationsavdelning har gett oss lärare möjlighet att installera program själva på dessa datorer, och inte bara de som är "paketerade" och ligger i vår IKT-portal.
Var lätt att gå ut på nätet och hämta hem Animator DV Simple och installera det.
Testade att det fungerade, och det gjorde det.... när jag var inloggad. När eleven var inloggade fungerade det inte alls. Troligen för att programmet använder mappar som eleverna inte får tillgång till.
Inför min presentation ville jag visa hur enkelt man kan skapa en greenscreen film. Jag lät min son spela in en massa roliga filmsnuttar med ett grönt lakan från IKEA i bakgrunden. Sonen ville att jag skulle "göra så jag ser ut som om jag är i rymden". Därför letade jag upp en bakgrundsbild med hjälp av Creative Commons söksida, som jag importerade till iPhoto. Sedan lade jag in bilden i ett iMovieprojekt, och ändrade klipplängden till 60 sek. Sedan var det bara att dra och släppa filmklippen ovanpå bildklippet.
På slutet lade jag in länken till vem som gjort bakgrundsbilden.
Vill du veta exakt hur jag gjorde? Kolla här!
En liten musikvideo som jag slängde ihop på en halvtimme. Jag gjorde först en stop-motion film (5 sek lång) med en webb-kamera, där jag fick stolarna att dansa. Med hjälp av ett antal böcker fick jag stolarna att "gunga" (Strategiskt placerat så böckerna inte syns). Sedan la jag in filmen i iMovie och kopierade bitar och klistrade in. Genom att välja att spela upp vissa delar baklänges så kunde jag skapa lite variation.
Scenen när jag "kommer upp ur källaren" är filmat med datorns egna webbkamera mot ett grönt tygstycke. Sedan använde jag grönskärmsfunktionen för att lägga in den i filmen.
Då var det över, Teachmeet syd 2011. En härlig eftermiddag/kväll med en skön blandning av talare som berättade om allt mellan förskola och e-waste. Allt sändes live via Bambuser.
Mitt inspirationsanförande gick tämligen bra, kanske höll jag ett lite för högt tempo, men det kan bli så när man talar om sånt man brinner för.
Nu återstår det bara att göra en "efterkonstruktion" (jag blandade keynotepresentation, stopmotion- och greenscreenprogram/filmer) och lägga ut på nätet.
Kul att så många var på plats och att man fick byta idéer och tankar med andra.
Vi ses kanske på nästa teachmeet i Helsingborg i höst!
Nu har jag testkört min 7 minutare. Familjen fick vara testkaniner. Av någon anledning fick jag 18 sek över, vad ska jag göra med dem?
Ingen aning, men det löser sig snart.
Dessutom har jag och min lärarkollega grovplanerat vår "elevens-val-aktivitet"! Tunaskolans mellanstadium har varje termin en vecka med elevens val, där eleverna får välja en aktivitet. Jag och Anders skall givetvis jobba med film i alla dess former, men mest med stop-motion och greenscreen-teknik.
Just nu klurar jag på vad jag skall prata om på ett Teach-Meet nästa torsdag. Eftersom jag nördat in mig på att jobba med film i skolan så kommer jag att tala om det, men vad? 7 minuter har jag på mig och på dessa minuter vill jag hinna med att tala om det pedagogiska värdet, den enkla tekniken, program, kameror, greenscreen, stop-motion, ljudeffekter osv.
Detta blir en utmaning!