tisdag 8 maj 2012

Att föregå med gott exempel

När jag åkte till jobbet idag så lyssnade jag på P1. Där berättade de att flera av vår politiska ungdomsförbund använt musik i sina kampanjfilmer. Inget fel i det, om det inte var för att de glömt att fråga upphovsrättsinnehavaren om lov att få använda deras musik.

Jag tycker att det är oroväckande att man ser så lätt på frågan. Jag som artist kanske inte har samma åsikter som det politiska partiet har i vissa frågor, men om min musik eller mina foton används i kampanjmaterial för ett parti så tror ju folk att jag stödjer det partiet.
– Jag har svårt att se att stora bolag skulle lida någon skada av att ett politiskt ungdomsförbund laddar upp ett klipp på Youtube som några ideellt arbetande ungdomar har gjort, säger Eric Myrin (SDU).
Har inte våra politiska partier några musikaliska medlemmar? Vore det inte häftigt att använda deras musik istället?

Vi som jobbar i skolans värld använder mycket tid åt att berätta för våra kollegor och elever vad som gäller angående upphovsrätten, att man inte får "låna" artisters musik hur som helst, att internet inte är en goody bag med saker som det är fritt fram att ta, låna, sno, kopiera av.
Vår lösning är ju att propagera för Creative Commons. På deras söksida kan man lätt hitta massor med material att använda i sina multimediala produktioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar