torsdag 18 oktober 2012

Teachmeet, ett smörgåsbord av inspiration

Idag har jag varit på Teachmeet på Spyken i Lund. För er som inte känner till konceptet teachmeet så kan ni läsa mer på till exempel Teachmeet Syds Wiki.
Vi fick se och höra massvis med intressanta saker från våra pedagoger runt om i Skåne.
Missade du Teachmeetet så kan du gå in på Teachmeet Syds Bambuser-kanal och se och lyssna på sändningen.
Det var som sagt många talare anmälda och det är inte säkert att alla får chansen. Själv hade jag anmält mig för en 7-minuters presentation om något som jag verkligen brinner för: Filmskapande i skolan. För att vara exakt så valde jag denna gång hur man kan jobba med "Stop-Motion"-teknik med sina elever.
Tyvärr så hade jag inte turen med mig denna gång så jag tänkte göra ett blogginlägg om det istället.


Jag har (efter tips från Olle Strömbäck) hitta en fantastisk stopmotion-app som heter Stop Motion Studio  HD. Den kostar 7 kr, och det är inte så mycket. Men sedan finns det tilläggsfunktioner som man kan köpa till och de kostar några kronor styck.

Jag håller på att göra en recension som jag kommer att lägga på youtube, men kort sammanfattat så finns dessa funktioner (om man köper in alla tillägg):

  • Filma med både kameran fram och bak på iPadden.
  • Möjlighet att radera, kopiera, klistra in, duplicera bilder
  • Greenscreen-funktion
  • Olika videoeffekter såsom svart/vitt, sepia, negativ mm
  • Möjlighet att lägga till ljud från iPaden
  • Möjlighet att spela in berättarröst
  • Manuell och automatisk exponering
  • Export till fotoalbum, youtube mm
  • Möjlighet att rita och skriva med olika färger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar